Glutenfri, GI och LCHF-vänlig pizza

Igår var jag sugen på pizza. Ja jag är iofs alltid sugen på pizza, det är min favoritmat. Men det funkar ju liksom inte att äta så ofta om man vill hålla sig hälsosam... I alla fall inte varianten från pizzerian. Men igår gjorde jag en nyttigare variant, med hör och häpna, en botten på blomkål. Ja, det går faktiskt, och det blev riktigt gott! Både jag och Mattias tyckte att det smakade typ som vanlig pizza, enda skillnaden att den vart lite mjukare i konsistensen. Glutenfri, GI - och LCHF vänlig är den också om man kör på sånt! :-) Går både enklare och snabbare att göra än vanlig pizzadeg dessutom.
 
 
Till 2-3 personer behöver du:
Ett blomkålshuvud
Ca 1,5 dl mandelmjöl (eller mixade mandlar)
3 ägg
Salt, peppar & oregano
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Rensa bort bladen från blomkålshuvudet, dela i mindre bitar och mixa i matberedare så att det blir som ett ris/mjöl. Krama ur så mycket vätska du kan och lägg i en bunke tillsammans med mandelmjöl och kryddor. Vispa upp äggen lite lätt och tillsätt dessa, knåda med händerna tills du får en deg som är lite kledigare än vanlig pizzadeg. Tryck ut på bakplåtspapper på en plåt och in i ugnen 20-25 min. Lägg sedan på valfri fyllning och grädda 10 min till. Klart att äta! Servera gärna med en stor sallad. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0