Vegetarisk måndag?

Här kommer ett smarrigt recept på bönchili som jag gjorde i fredags!

2 msk kokosolja (el annan stekolja)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 färsk röd chili
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
1 paprika (gul eller röd)
2 morötter
1 selleristjälk
1 burk krossade tomater
1 burk hela cocktail- eller plommontomater
3 förpackningar valfria bönor (jag tog en med kidney o två med blandade bönor)
0,5 tsk salt
1,5 dl vatten
0,5 dl rött vin
Några rutor mörk (minst 70%) choklad

Finhacka lök, vitlök och chili. Hacka resten av grönsakerna i mindre bitar. Hetta upp kokosolja i en tjockbottnad kastrull eller gryta och fräs lök, vitlök och chili ett par minuter tillsammans med spiskummin och paprikapulver. Ha i resterande grönsaker och fräs ett par min till. Tillsätt tomater, vatten och salt och låt puttra ca 30 min. Häll sedan i vinet och chokladen och låt puttra ytterligare fem minuter. Servera med ris eller som jag gjorde, med ost-quessadillas samt turkisk yoghurt & guacamole! 

(Glömde tyvärr ta en bild på härligheten)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Låter väldigt gott!

Mamma

2014-01-21 @ 18:20:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0