Ayurveda



Jag är ett litet hälsofreak, även om jag inte alltid lever jättehälsosamt så har jag ändå stenkoll på ny forskning och nya trender inom hälsa, kost och träning. En sak som facinerar mig och som jag tror rätt mycket på är Ayurveda (om ni har sett "Du är vad du äter" på TV någon gång så har ni nog hört talas om detta, då Anna Skipper brukar lägga folks kostscheman efter deras ayurvediska kroppstyp). Ayurveda är i och för sig inte något nytt, det har funnits med som ett slags läkekonstsystem sedan långt tillbaka i tiden i b.la. Indien, Sri Lanka och Indonesien - men på senaste tiden har vi i västvärlden börjat få upp ögonen för det mer och mer.

Ayurveda betyder "kunskapen om livet" och går enkelt uttryckt ut på att få balans i sitt liv. Det finns inom ayurvedan tre olika kroppstyper - vata, pitta och kapha - och tar man reda på vilken av dessa typer man tillhör kan man också lära sig vad man ska tänka på t.ex. när det gäller kosten för att må så bra som möjligt. Jag gjorde det här testet för ett tag sedan och fick reda på att jag är en "vata-typ", vilket också stämde in väldigt bra när jag läste vilka karaktärsdag som är dominerande hos typiska vatapersoner.

Gå in och gör testet ni med vetja.
Det kan förstås vara svårt att leva helt efter det ayurvediska förhållningsättet (speciellt om den eller de man bor med är av en helt annan typ), men det finns i alla fall en hel del enkla saker man kan tänka på som hjälper om man har små problem med t.ex. matsmältningen, sömnen osv! :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0