Liten peelingguide

Nu var det ett tag sedan jag skrev ett inlägg som är mer skönhetsinriktat. En sak jag tänkt på, som många är lite dåliga på är det här med att peela (och smörja in) huden på kroppen, så jag tänkte ge er en liten guide såhär lagom till våren när vi börjar visa lite mer hud.  
 
Först och främst, varför ska man peela huden? 
Jo. Huden består som ni säkert hört av många lager. Det yttersta lagret är uppbyggt av döda, keratiniserade hudceller som egentligen inte gör speciellt mycket nytta, de lägger sig mest som ett lock på huden och täpper igen porerna. Om vi peelar/skrubbar bort dessa hjälper vi huden att förnya sig snabbare (= vi får en friskare lyster och förhindrar för tidigt åldrande), vi sätter igång blodcirkulationen i kroppen och hjälper den att rena sig själv bättre. Huden är nämligen ett av kroppens största reningsorgan, vi svettas ut ca en halvliter slaggprodukter genom huden varje dag! 
Att peela huden gör den också mer mottaglig för produkter som t.ex. serum och bodylotion, plus att man får en jämnare brun färg på kroppen om man solar eller använder sig av brun-utan-sol.
 
  
 
 
 
 
Det är lagom att peela 1-2 gånger i veckan. Vad ska man använda för produkt då? Det finns som vanligt en hel djungel där ute och de flesta peelingprodukterna fungerar bra, men bäst effekt får man om man använder sig av en peeling med lite syra i, t.ex. Md Formulations Face & Body scrub (min personliga favorit hittills). Huden blir alldeles babylen och man förhindrar inåtväxta hårstrån vilket gör den särskilt bra i samband med hårborttagning. Vill man inte lägga så mycket pengar kan man köpa en vanlig kornpeeling, eller varför inte blanda sin egen på vanligt salt och olivolja! Det finns även bra, lite mildare duschpeelingar som används dagligen på samma sätt som duschkräm - perfekt för dem som lätt glömmer bort att peela sig annars. 
 
När det gäller huden i ansiktet så är den tunnare och känsligare, därför ska man inte använda en lika grov peeling där. Det bästa är att kolla med en hudterapeut vilken hudtyp man har och köpa en peeling anpassad efter det.
 
Glöm inte att smörja in huden efter peelingen. Lycka till! :) 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack Madde! För att du påminner. Nu har jag peelat kroppen i duschen efter träningen. Och nu sitter jag med den ansiktspeelingen som jag köpte av dig. Känner mig väldigt len och ren! Man glömmer lätt bort! Ha nu en härlig påsk och ät mycket godis! Mamma

2013-03-26 @ 21:38:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0