Hemmagjort är bäst

Igår när vi skulle göra tacos upptäckte vi att vi inte hade någon taco-krydda hemma. Kollade upp på internet om man kunde göra egen - det kunde man såklart och resultatet blev kanon (fastän vi fick skippa paprikapulvret och lökpulvret eftersom vi inet hade något hemma), det smakade precis som tacos ska smaka! :) Tror vi ska börja köra med hemmagjord tacokrydda framöver, det blir ju billigare i längden plus att man har koll på precis vad man har i.

Här är receptet (använd ca 2 msk till 400 köttfärs):

2 msk chilipulver
2 msk lökpulver + 1 tsk vitlökspulver (eller gör som vi gjorde och ta i en vitlöksklyfta direkt i köttfärsen istället)
1 msk paprikapulver
2 msk spiskummin
1 msk salt
1 msk socker
1 msk grillkrydda
1 tsk oregano
1/2 tsk timjan
1/2 msk svartpeppar
1/2 tsk cayennepeppar
2 msk maizenamjöl



Just nu håller jag på att baka eget bröd också ("Min goda formfranska" av Leila Lindholm, supergott! finns på recept.nu) och funderar på vad jag ska baka för annat gott tills imorgon, för då kommer nämligen mina föräldrar till Stockholm. Dom skulle kika förbi här på dagen och ta en fika, innan de ska på whiskeyprovning inne i stan, och sen ska jag och Mattias möta upp dem på kvällen för middag. Blir trevligt!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0