Daimkladdkaka

Fick önskemål av min lilla mamma att lägga ut receptet på en daim-kladdkaka jag bakade och bjöd på i fredags när hon och pappa var här. :) Den blir kanongod tillsammans med färska jordgubbar och vispgrädde! Och ännu godare dagen efter när den legat i kylskåpet och dragit sig...


Bild från hemmetsjournal.se


Detta behöver du:
100 g smör eller margarin
2 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 krm salt
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dubbeldaim

Gör såhär:
Smält smöret i en kastrull. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda salt, mjöl, kakao och vaniljsocker och rör ner i smeten. Tillsätt smöret och blanda till en smet. Häll i smord form. Hacka daimen grovt och strö över smeten.  Grädda i 15-20 minuter (jag tog 15 min) på 175 grader.

Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0