Motverka vårdeppigheten med träning

Vårdeppig? Sätt på dig träningskläder, ta med favvomusiken och gå ut och spring i en halvtimme!
(Det gjorde jag nyss)

Jag har alltid vetat att man mår bra, inte bara fysiskt, utan även psykiskt av att träna regelbundet. Jag hade ett par jobbiga tonårsår som jag ibland undrar om jag hade överlevt utan träningen... Jag märker verkligen skillnad när jag tränar och inte tränar. Och det är ju egentligen inte så konstigt.

Forskningen visar att träning både kan minska risken för att drabbas av depression och vara en bra behandling mot depression när man väl har drabbats. Eftersom träning också ger många andra hälsofördelar, samtidigt som det saknar bieffekter, så är träning ett mycket bra alternativ eller komplement till traditionell antidepressiv behandling med läkemedel.
Nyproduktionen av celler är reducerad hos deprimerade, och träning stimulerar nybildningen av celler.
Motion aktiverar också belöningssystemet vilket kan förklara varför många upplever en kick av att träna.

Sen att man får en snygg kropp lagom till sommaren är ju en stor bonus ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0