Exempel på en detoxdag

Frukost: Färskpressad juice med ½-1 tsk chlorellapulver (näringsrika alger som är bra för utrensningen av kroppen). Dinkelgröt med äpple, kanel och mandelmjölk. En kopp grönt eller rött te 
Lunch: Röd tomat- och linssoppa 
Mellanmål: Rawfoodboll eller smoothie, grönt eller rött te 
Middag: Chili- och ingefärslax med ångkokta grönsaker
Eventuellt kvällssnacks: Färsk frukt eller grönsaksstavar, rött te med lite honung 
(+ massor med vatten under dagen) 
 
 
 
Ungefär såhär har våra dagar sett ut nu sedan i fredags. Det finns väldigt många sätt att detoxa på, vissa kör stenhårt på bara grönsaksjuicer medan andra tar det lite lugnare och tillåter lite mer osv, jag har gjort mitt program ganska enkelt. Vi har ätit fisk och kyckling ett par gånger, men inget rött kött, bara långsamma kolhydrater (havre, dinkel, quinoa, bovete), bra fetter (kallpressad olivolja, kokosfett, nötter, frön, lax) och massor av frukt och grönt. Till största delen vegetariskt. 
 
Imorgon är sista dagen, och det känns bra. På en vecka hinner det väl inte hända några underverk i kroppen direkt, men lite piggare och klarare i huvudet känner jag mig nog allt (för att vara den här tiden på året också). Jag har inte känt av några som helst förkylningssymptom heller trots att alla hostar och snörvlar runt omkring, så kanske har immunförsvaret fått sig en liten kick :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0