Halloween

Jag hade aldrig ätit pumpa förut och blev sugen på att testa det efter att ha inspirerats av lite amerikanska bloggar och sett en massa pumpor i affärerna. Så jag köpte hem en butternutpumpa och resultatet blev pumpamuffins och en smarrig smoothie! Båda fick tummen upp av både Mattias och mig. Så jag tänkte dela med mig av dem såhär lagom till Halloween och Allhelgonahelgen.
 

Pumpamuffins 
Ca 20 st (jag fick till 16)

2 dl kokt och mosad pumpa, avsvalnad
175 gram smör
2 dl socker
3 ägg
1/2 tsk mald ingefära (eller riven färsk)
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
2 tsk kanel
1 msk vaniljsocker (eller en tsk äkta vaniljpulver/vaniljstång)
0,75 dl mjölk

Rör smör och socker vitt och poröst. Rör ner äggen ett i taget, tillsätt pumpamos. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i smeten. Tillsätt mjölken. Häll upp i muffinsformar och grädda i ugnen, 200 grader i 25-30 min.
(Receptet kommer ursprungligen från erkaperkasblogg.blogg.se)

 

Chaikryddad pumpasmoothie 
(2 glas) 

1,5 dl mjölk
1 dl pumpapure (kokt och mosad pumpa) 
1 fryst banan 
1 msk chiafrön (kan uteslutas) 
2-3 urkärnade dadlar (kan ersättas med lite honung) 
En gnutta färsk riven ingefära 
1/2 tsk vaniljpulver 
1 1/2 tsk chaikryddor (kanel, ingefära och kardemumma) 

Mixa allt i en blender till en slät smoothie. Häll upp i glas och pudra över lite kanel.

 

Nästa gång blir det pumpapaj och pumpasoppa :) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0