Raw chokladkladdkaka

Jag tycker det är kul med recept på nyttigare alternativ till kakor och godis. Jag har tidigare försökt göra nyttig kladdkaka, men inte hittat något riktigt bra recept. Sen hittade jag detta.... OMG! Testa om ni är chokladjunkies som jag! En klick grädde/uppvispad kesella och lite färska bär till detta och man är i himlen... :) 
 
 
3 ½ dl sötmandel 
12 st urkärnade dadlar 
3 msk kokosolja
1 tsk äkta vaniljpulver
1 krm salt
1 dl kakao
3-6 msk vatten (Tills det blir lagom konsistens. Jag bytte ur några msk till kallt kaffe)
Kokosflingor
 
Mixa sötmandel en stund så det blir som ett mjöl. Tillsätt övriga ingredienser (utom kokosflingor) och mixa till en slät kladdig deg. Tryck ut i en lagom stor form. Strö över kokosflingor. Ställ in i frysen en stund så att den stelnar. Förvara gärna i frysen och ta fram en liten stund innan servering så den får tina lite innan du äter den.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0