Sockerfritt

Detta mumsar jag på ikväll; hemmagjord choklad med mandel och havssalt och hemmagjorda gelatingodisar med jordgubb! Så hälsosamt och naturligt det kan bli, nästan.
 
 
Hemmagjord choklad gör du genom att lägga ca 3 msk kokosolja (eller kakaosmör), ev en liten skvätt mjölk och 1,5 msk honung (eller annan sötning) i en kastrull, låta det smälta och sedan dra av från plattan, rör ner 3 msk kakao och häll över i en form, t.ex en plastlåda med bakplåtspapper i. Toppa med vad du vill och ställ i frysen och låt stelna. Förvara i frysen och ta ut några bitar när du är sugen :) 
 
Hemmagjorda gelatingodisar gör du såhär: blötlägg 5 gelatinblad i 1 dl kallt vatten minst 5 min. Häll ca 1 dl citronjuice tillsammans med 1,5-2 dl valfria färska eller frysta bär, ev sötning (honung eller i mitt fall Steviosa) och ca 1 dl vatten i en kastrull och låt det sjuda försiktigt tills bären mjuknar. Dra kastrullen från plattan, mixa slätt med mixerstav. Häll i gelatinbladen tillsammans med blötläggningsvattnet och vispa tills de löst sig. Häll över i t.ex. en plastlåda och ställ in i kylen, låt stelna minst en timme. Skär i bitar och rulla i socker om du vill! Förvara gärna i kylen. 
 
 
Steviosa är ett sötningsmedel som jag vann i en tävling för ett tag sedan, jag är egentligen lite emot sötningsmedel, använder mig hellre av honung och liknande, men det kan ju vara kul att testa i alla fall och just Steviosa verkar vara naturligt och bra. Det innehåller inga kalorier och har ingen påverkan på blodsockret. Man behöver pyttepytte lite också, jag hade ungefär ett kryddmått i mina godisar. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0