Hemgjord mandelmjölk

Jag är verkligen jättesällan inne i Stockholm city nuförtiden, eftersom jag både bor och jobbar här i Täby. Men igår hade jag lovat en vän som pluggar till makeupartist att vara lite modell åt henne, så efter att ha spenderat ett par timmar på hennes skola passade jag på att ta ett varv. På Södermalm ligger en av mina favoritbutiker, Gryningen (en hälsokostbutik med allt ifrån färsk frukt och grönsaker, kostttillskott, köksredskap, nyttiga snacks m.m.). Det som fick följa med hem denna gång var b.la. en nötmjölkspåse. Och vad är nu detta?
 
Jo, egentligen precis som det låter, en slags påse som man kan göra egen nötmjölk med. T.ex. av mandel, hasselnötter, cashewnötter, havre, olika slags frön, vad man nu har och gillar. Mandelmjölk är min favorit so far, smaksatt med vanilj. Mums. 
 
Jag dricker fortfarande vanlig mjölk, men nötmjölk är både gott och hälsosamt att variera med ibland. Visste ni att genom att sluta med vanliga mjölkprodukter kan man bli av med både magproblem, hudproblem och andningsbesvär?
 
 

Såhär enkelt gör du egen mandelmjölk:
1. Blötlägg 2 dl mandlar i fem timmar eller över natten, ställ dem någonstans där det är svalt och mörkt.
2. Häll av blötläggningsvattnet och lägg mandlarna i en mixer, häll på 6 dl nytt vatten och mixa.
3. Sila bort mandelpulpan med hjälp av nötmjölkspåsen, alternativt en ren kökshandduk eller nylonstrumpa. Klart! Smaksätt gärna med lite ren vanilj och söta om du vill med dadlar/honung/agavesirap. Drick direkt eller häll upp och förvara i en glasflaska i kylskåpet. Där håller sig mjölken i ca tre dagar. 
 
Jag gillar att använda mandelmjölken som bas i smoothies!
Mandelmjölk innehåller mycket E-vitamin som är bra för huden :)
 
Puplan som blir över kan man spara och använda när man bakar, t.ex. i nötbollar, muffins eller pajdegen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0