Morots- och äppelbröd

Är det inte för trist ute just nu? Det är liksom varken vinter eller vår, bara grått och slaskigt. Jag längtar så sjukt mycket till sommaren! 

I veckan bokade jag och Mattias in oss på spahotell till påsken i alla fall, i Stockholm. Det ska bli såååå skönt! Känns bra att ha något att se fram emot lite också. 😊

Idag har jag varit hemma själv, varit på yoga och nu håller jag på att baka ett morots- och äppelbröd som är jättegott, har gjort det en gång förut på pulparesterna från när jag juicat. Känns ju bra att kunna ta vara på allt. 



Recept: 

50 g färsk jäst
5 dl kallt vatten
3-4 dl juicepulpa (eller finrivna morötter och äpplen)
2 msk rapsolja
2 msk honung
2 tsk salt
4 dl havregryn
Ca 10 dl dinkelmjöl

Smula jästen i en bunke, tillsätt vattnet och rör tills jästen lösts upp. Rör ner juicepulpan, oljan, honungen, saltet och havregrynen. Låt stå och svälla i ca 5 min. Tillsätt mjölet och arbeta ihop en smidig seg. Låt jäsa under bakduk i rumstemperatur ca 1 timme.
Lägg bakplåtspapper på en plåt och häll degen på plåten, strö över lite mjöl och platta till så att degen täcker hela plåten. Skär rutor meden kniv och nagga med en gaffel. Sätt ugnen på 225 grader och Låt jäsa i 40 min till. Grädda i ca 20 min. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Låter som ett jättegott och nyttigt bröd.
Vilket spa hotell ska ni bo på? Åh vad mysigt det låter. Hoppas att ni får det gott.
Vi ses på lördag.
Kram mamma

Svar: Clarion Hotell Stockholm ska vi bo på, två nätter med ett paket där det ingår en trerättersmiddag och en duo massage bl.a. Ja det ska bli jättemysigt! Kram
Madde

2015-03-01 @ 19:15:34
Postat av: Anonym

Gött för er!
Har ni beställt biljetter än? När ska vi hämta er på lördag?
Mamma

Svar: Ja,beställde biljetter idag. Vi kommer med bussen kl 11.05 på lördag. Du behöver inte betala biljetterna, jag ska ändå börja betala av min skuld till dig tänkte jag nu när vi börjar komma på fötter igen.
Madde

2015-03-01 @ 19:42:56
Postat av: Anonym

Ok. Det kan vara första betalningen då.
Hämtar er 11.05 på lördag.
Mamma

2015-03-01 @ 20:07:41
Postat av: Anonym

Buss eller tåg ?

Svar: Buss. Stannar vid busstationen som vanligt.
Madde

2015-03-01 @ 20:28:58
Postat av: Anonym

Ok!

2015-03-01 @ 20:57:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0